تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/06/06 - 07:25
کد خبر: 514652

نگاهی بر آخرین تحولات جنگ غزه؛

تنگ شدن عرصه بر صهیونیست‌ها/ فرصت آمریکا و اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس

تنگ شدن عرصه بر صهیونیست‌ها/ فرصت آمریکا و اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس

حملات کوبنده و غافلگیرانه حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی در حالی صورت گرفت که به گفته رسانه وال استریت ژورنال، ایالات متحده تخمین می‌زند که جنگ در شمال گسترش نخواهد یافت. همان‌طور که روز گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا ابراز امیدواری کرد که «وضعیت با حزب‌الله از کنترل خارج نشود و به سمت تشدید تنش نرود».

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حملات راهبردی و موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی در روز اربعین که گویای دست برتر اطلاعاتی مقاومت لبنان بود، در حال حاضر می‌تواند سبب تغییرات جدیدی در پارامترهای موجود در جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی و به دنبال آن تحولات در جنگ غزه شود.

در تبیین این امر، سیدحسن نصرالله، دبیر کل مقاومت لبنان طی سخنانی، چشم‌اندازی را در مقابل ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ترسیم کرد و به آنها در مورد لزوم پایان جنگ در غزه که هدف غایی مقاومت از ابتدای طوفان الاقصی بوده، هشدار داد. نصرالله با بیان اینکه عملیات مذکور حاوی پیام به امریکا و اسرائیل بود تصریح کرد، این عملیات احتمالاً برای طرف‌های فلسطینی و عربی در مذاکرات بسیار مفید باشد. آنچه مسلم است، محوری‌ترین هدف در مرحله مقدماتی حمله تلافی جویانه‌ای حزب‌الله لبنان، تعیین الزامات سرنوشت‌ساز بر مذاکرات آتش‌بس است.

به گفته نصرالله، یکی از دلایل تأخیر در پاسخ حزب‌الله، فرصت دادن به طرف‌های مذاکره برای ایجاد راه‌حلی معقول برای پایان دادن به جنگ در غزه است. او البته ادامه داد که به اندازه کافی برای انجام مذاکرات فرصت دادیم و مطمئن بودیم که مواضع امریکا و اسرائیل و رژیم صهیونیستی ریاکارانه و منافقانه است.

ایالات متحده که به طور شتابزده طرح جدیدی از آتش‌بس را پس از اعلام مجازات سخت ایران و حزب‌الله به جریان انداخت، از یکسو تلاش دارد که با وقت‌کشی در مذاکرات این مجازات را به تعویق بیندازد و از سوی دیگر می‌کوشد تا منافع رژیم صهیونیستی را در مذاکرات بهینه‌سازی کند.

در این بین حزب‌الله به همراه مقاومت در صدد ایجاد فشار بر روند مذاکرات برای تمکین اسرائیل به خواسته‌های جنبش حماس است، چرا که به گفته نصرالله امریکا توانایی فشار به نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس را دارد. حماس از آغاز مذاکرات دوحه که بدون نتیجه در ایستگاه قاهره به پایان رسیده، اعلام کرده که تنها بر موافقت خود با طرح آتش‌بس بایدن در 2 ژوئیه تأکید دارد. روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام مصری گزارش داد که مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس بدون دستیابی به هیچ گونه نتیجه‌ای در قاهره به پایان رسیده است. در این رابطه، اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، یکشنبه به شبکه تلویزیونی الاقصی بیان داشت که حماس بحث در مورد پس گرفتن آنچه در 2 ژوئیه بر سر آن توافق کرده یا اضافه کردن شروط جدید را نمی‌پذیرد.

حملات کوبنده و غافلگیرانه حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی در حالی صورت گرفت که به گفته رسانه وال استریت ژورنال، ایالات متحده تخمین می‌زند که جنگ در شمال گسترش نخواهد یافت. همان‌طور که روز گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا ابراز امیدواری کرد که «وضعیت با حزب‌الله از کنترل خارج نشود و به سمت تشدید تنش نرود».

اکنون مقاومت تهدید فعال و البته ابهام‌آمیز خود را که در رأس آن مجازات سخت از طرف ایران در پی ترور شهید هنیه قرار دارد، برای ایجاد فرصت مذاکره برای طرف امریکایی و اسرائیلی به تعویق انداخته و هدف حزب‌الله از بیان «مقدماتی» بودن پاسخ نیز در این راستا قرار دارد.

به معنایی اکنون مقاومت ناظر به نتیجه مذاکرات است و آنچه دبیر کل حزب‌الله خاطرنشان که «اگر نتیجه عملیات ناکافی باشد، بعداً تصمیم می‌گیریم چه کنیم» دلالت بر ارزیابی مقاومت از مذاکرات آتش‌بس برای آغاز گام‌های بعدی در حملات تلافی جویانه دارد. اما ذکر این نکته مهم است که وقت‌کشی ایالات متحده در روند مذاکرات، سبب تمدید حملات مرحله‌ای مقاومت علیه اسرائیل و حتی مواضع امریکا خواهد شد؛ موضعی که دبیر کل حزب‌الله بر آن تأکید کرده است.

روز گذشته یک مقام امریکایی پس از مذاکرات قاهره گفت که گفت‌و‌گوها در سطوح پایین‌تر در روزهای آینده ادامه خواهد یافت تا شکاف‌های باقی‌مانده پر شود و همچنین بیان داشت که «تیم‌های کاری» سطح پایین‌تر در قاهره خواهند ماند تا به این منظور با میانجی‌های ایالات متحده، قطر و مصر دیدار کنند.

تنگ شدن حلقه نبرد برای اسرائیل

چندی پس از عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان به یکی از سری‌ترین واحدهای اطلاعات نظامی اسرائیل در مجاورت تل‌آویو، گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس نیز یک حمله موشکی به تل آویو را ترتیب داد. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی دست‌کم اصابت یکی از موشک‌ها به جنوب تل‌آویو را اثبات می‌کند.

از سوی دیگر گروه‌های مقاومت یمن و عراق نیز در پیام‌های جداگانه تأکید کردند که در تدارک مجازات اسرائیل هستند. در این رابطه وزیر دفاع یمن با تأکید بر اینکه اهداف در سرزمین‌های اشغالی به صورت دقیق و حساب شده تعیین و برنامه‌ریزی شده، از آمادگی کامل نیروهای مسلح این کشور برای اجرای دستورات خبر داد. یک منبع در مقاومت عراق نیز روز گذشته اعلام کرد که مقاومت نشستی را برای اتخاذ یک موضع یکپارچه در قبال حوادث کنونی داخلی و منطقه‌ای برگزار کرده که طی آن بیشتر رهبران گروه‌ها با پایان آتش‌بس با امریکا و ازسرگیری عملیات نظامی علیه پایگاه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی موافقت کردند.

مقاومت یمن چندی پیش با چندین پهپاد پیشرفته که رژیم نتوانست آنها را رهگیری کند، به تل‌آویو حمله کرد که طی آن یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند. در مجموع عملیات‌های مذکور، حزب‌الله لبنان، حماس و گروه مقاومت یمن هر کدام به تنهایی با انهدام اهدافی در تل‌آویو، خطوط مقدم جنگ را به مرز پایتخت اسرائیل و به مجاورت نتانیاهو منتقل کردند تا وی را تحت فشار قرار دهند.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همکاری کشورهای اسلامی برای توقف جنایات اسرائیل/ در دیدارهای نخست وزیر قطر با مقامات کشور چه گذشت؟
انتصاب "صولت مرتضوی" و "سپهر خلجی" در ستاد اجرایی فرمان امام
واکنش ماکرون به بازداشت پاول دوروف موسس تلگرام در فرانسه
چهار نکته کلیدی در بیانات سید مقاومت درباره عملیات اربعین
برنامه کامل بازی‌های جام جهانی فوتسال
چرا تصاویر VAR در بازی‌ها پخش نمی‌شود؟
«دوروف» با پلیس فرانسه همکاری نمی‌کند
حمایت ایران از هر توافق مورد پذیرش مقاومت فلسطین
پیام تبریک پزشکیان برای قهرمانی دختران و پسران کاراته ایران
تغییر مدیریت در استقلال تکذیب شد
جزئیاتی از دیدار پزشکیان با نخست وزیر قطر
سهمیه ایران در لیگ نخبگان کاهش یافت!
گوشی جدید شیائومی لو رفت/ عکس
خبر مهم برای این گروه از معلمان
ستاره استقلال قراردادش را فسخ کرد
پدیده های اجتماعی نباید امنیتی شوند
جاوید رحمان خدمات متعددی به سازمان تروریستی منافقین داشته است
وزیر مسعود پزشکیان خط و مشی‌ها را مشخص کرد
وزیر خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد
سقف انتقال وجه کارت‌به‌کارت متغیر شد
نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی تا پایان هفته اعلام می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top